Omformuleeruitdaging: doe je mee?
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 340

Wie ook maar een beetje actief is op social media, ziet dagelijks berichten voorbij komen over wat er mis is in de wereld. Dierenmishandeling, milieuproblemen, mensenrechtenschendingen zijn aan de orde van de dag. Het is goed dat mensen bewust gemaakt worden van dergelijke misstanden en daarover kunnen nadenken en hun gedrag aanpassen, maar ik word er erg verdrietig van. Ik krijg ook steeds vaker de neiging om er gewoon maar overheen te scrollen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling van die berichten.

Daarom wil ik een uitdaging voorstellen.

De uitdaging: iedereen die dit leest - en delen is gewenst - schrijft een berichtje over iets dat zij of hij doet dat een positieve uitwerking heeft op mensen/dieren/milieu/natuur. Dus in plaats van onder een bericht over de ellendige omstandigheden van vleesvarkens te reageren met ‘dit is waarom ik geen vlees eet en dat zou iedereen moeten doen!’, schrijf je een stukje over je vegetarische/veganistische leefstijl en wat dat voor positieve uitwerkingen heeft op dierenwelzijn en je gezondheid.

Nog een voorbeeld: ‘Ik ga graag op vakantie naar Italië en kies dan voor de trein omdat ik daarmee het milieu minder belast dan met vliegen. Bovendien kom ik onderweg interessante mensen tegen en krijg meer mee van de cultuur van de landen waar ik doorheenreis.’ (In plaats van te mekkeren over de vele vliegtuigen die onbelast hun kerosine in de atmosfeer verstoken.)

En nog maar één, omdat ik op dreef begin te komen: ‘Ik heb mijn paard in een paddock paradise gehuisvest, waardoor het gezonder en rustiger is geworden dan toen het nog in een box stond.’ (In plaats van een foto te posten van paarden achter tralies die maar een uurtje per dag buiten komen en dan nog alleen onder de ruiter.)

Het kan ook heel kort: ‘Tuin aantrekkelijk gemaakt voor insecten en vogels.’ (In plaats van te piekeren over het insectensterven en het gebruik van gif.)

Spelregels:

1. Het moet een persoonlijke ervaring zijn (klein of groot maakt niet uit).
2. Je mag geen negatieve formuleringen gebruiken (dus niet ‘ik trein omdat vliegen vervuilend is’, maar ‘ik trein omdat dat schoner is dan vliegen’).
3. Plaats er een foto bij waar je blij van wordt.

Op deze manier kijk je vanuit een andere hoek naar dingen die je niet prettig vindt of waar je ronduit een hekel aan hebt. Je mening erover verandert niet, je hebt nog steeds een hekel aan de bio-industrie, maar je krijgt meer het gevoel dat je er iets aan kunt doen, namelijk geen vlees eten. Bovendien inspireer je anderen om jouw goede voorbeeld te volgen. En dat heeft meer effect dan ze vermanend toespreken over hun vleesconsumptie. Zet er als stimulans nog een overheerlijk vegetarisch recept bij.

Naast het andere gezichtspunt stimuleert het zoeken naar positieve woorden de creativiteit. Het valt namelijk niet mee om uit je normale gedachtenpatroon te komen. Probeer het maar eens uit (ook als je niet van plan bent om het op social media te plaatsen). Best lastig, niet?

Tot slot maakt het omformuleren naar positieve bewoordingen je blijer. En je lezers ook.

Foto’s in je folder?
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 204

Camera’s in slimme mobiele telefoons zijn verrekte handig. Dat apparaat heb je immers altijd bij je en als je snel genoeg bent, kun je de gekste en mooiste momenten op de gevoelige plaat vastleggen. Tegenwoordig zijn dat soort camera’s zelfs zo goed, dat je er met een beetje handigheid echt goede foto’s mee kunt maken. Dan ligt de beperking voornamelijk bij het (al dan niet ontbrekende) gevoel voor esthetica van de gebruiker en minder bij het apparaat.

Wil je een zelfgemaakte foto gebruiken in je te drukken folder, dan komt de resolutie om de hoek kijken. Vrijwel iedere scherpe foto geeft op een beeldscherm een goed resultaat en op de kleine display van je telefoon is het al helemaal geen probleem. Maar bij drukwerk ligt de lat een stuk hoger.

Stel, je camera heeft een resolutie van 8 megapixel. Een foto wordt dan bijvoorbeeld 3264 x 2448 pixels groot. Elke pixel is een puntje met een kleur en omdat je oog die kleine puntjes niet afzonderlijk kan onderscheiden, vormen ze samen een - hopelijk - scherp beeld van hetgeen je wilde vereeuwigen. Goed, misschien wist je dat al, maar nu komt het.

Om een kwalitatief goed drukresultaat te krijgen, waarbij je foto mooi scherp blijft, mogen er niet minder dan 300 pixels per inch (ppi) worden gebruikt. Dat betekent dat je foto van 8 megapixel maximaal op 27,6 x 20,7 cm kan worden gedrukt, dus ietsje kleiner dan A4. Kleiner afdrukken is natuurlijk geen probleem.

Laat je een poster afdrukken, dan kun je volstaan met de helft en kan je foto op het dubbele formaat worden gebruikt. Een poster bekijk je immers van een grotere afstand dan een folder, boek of wenskaart. Het valt dan helemaal niet op dat de puntjes wat groter zijn.

Aan die resolutie van 300 ppi voor een te drukken foto valt niet te tornen. Oké, als het 290 ppi zijn, zal het misschien niet zo opvallen, maar de kwaliteit loopt al snel terug naarmate de ppi minder worden. 

Je foto digitaal opwaarderen helpt niet. Je krijgt misschien wel een hogere ppi, maar de afbeelding wordt niet gedetailleerder of scherper. Je ziet wel eens in politieseries op tv dat een onscherpe foto van een vermeende dader digitaal opgewaardeerd wordt, waardoor men ineens die persoon kan herkennen of lezen wat er op zijn shirt staat. Je reinste fictie. Als je een pixel opblaast tot de grootte van 3 x 3 pixels, hoe kan een computer dan weten welke van die pixels een andere kleur moet krijgen om meer detail in het beeld te brengen? Dat weet hij niet, dus maakt hij gebruik van rekenmodellen om het aannemelijk te maken. Dat komt niet noodzakelijkerwijs met de werkelijkheid overeen.

Wil je kwalitatief goede foto’s maken voor je folder, dan is een goede camera bijna onontbeerlijk, omdat die foto’s maakt met een hogere resolutie. Of huur een fotograaf in die zo’n apparaat heeft. Je kunt dan makkelijk foto’s op groot formaat laten afdrukken en uitsnedes maken. Vormgever blij, drukker blij en uiteindelijk jij blij met je fraaie folder.

PS: Let bij het aanleveren van foto’s op dat je e-mailprogramma ze niet automatisch verkleint. En lever ze nooit aan in een Word-document. (Ja, er zijn mensen die dat doen. Aargh!)

Kleurperikelen: beeldschermen
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 104

Vorige keer heb ik verteld over drukwerk in kleur en het opbouwen van kleuren in CMYK. Dat werkt zo’n beetje hetzelfde als kinderen met hun waterverf ontdekken: meng je rood met geel, dan krijg je oranje. Geel met blauw wordt groen. Zo kun je een breed spectrum aan kleuren bereiken. Meng je alles door elkaar, dan zou je theoretisch zwart krijgen, maar in de praktijk wordt het een smerig bruin. Vandaar dat drukkers naast de drie basiskleuren zwart als drukkleur toepassen.

Beeldschermen doen het anders. Ze bestaan uit kleine puntjes, die licht uitstralen in drie verschillende kleuren: rood, groen en blauw. Meng je die kleuren in gelijke verhouding, dan krijg je wit licht. Geel ontstaat, hoe raar het ook klinkt, door menging van rood en groen. Zwart is dan natuurlijk de afwezigheid van licht, oftewel duisternis. Het kleurenspectrum in RGB is veel groter dan dat in CMYK.

Omdat tegenwoordig al het drukwerk op een computer wordt opgemaakt, kun je soms voor nare verrassingen komen te staan bij het omzetten van RGB naar CMYK. Dan ziet jouw frisgroene logo er op je visitekaartje maar verwelkt uit, of blijkt dat het neon-geel alleen in PMS gedrukt kan worden, zodat je drukwerk door die extra kleur duurder wordt.

Je krijgt een vergelijkbaar effect als je je ontwerp print op je eigen printer. Die maakt namelijk ook een afdruk met behulp van vier kleuren inkt of toner, waarbij de RGB-waarden worden vertaald naar CMYK-waarden. Dat kan sterk afwijken van je beeldscherm. O ja, voor ik het vergeet: een printer is niet te vergelijken met een drukpers, qua kleur of kwaliteit. De vertaling naar CMYK is voor ieder apparaat weer anders en er wordt meestal niet op standaard printerpapier gedrukt. Dus dat printje zegt ook niet veel over het gedrukte eindresultaat.

Nog een verschil tussen beeldscherm en drukwerk: het beeldscherm straalt licht uit dat direct in je oog wordt waargenomen; drukwerk neem je waar doordat licht van een lichtbron (zon, bureaulamp) erop weerkaatst en in je oog valt. Bij het drukwerk neemt het licht dus zogezegd een omweg, wat ook invloed heeft op de zuiverheid van de kleur.

Dan zijn er ook nog eens grote verschillen tussen beeldschermen onderling, zodat het ontwerp dat je op je desktop hebt gemaakt, er op je smartphone toch weer anders uitziet. Geen wonder dus dat drukkers zich graag bezighouden met kleuren die ze kunnen standaardiseren en meten, zodat duidelijk is waar ze het over hebben. Dat voorkomt teleurstellingen.

Is de moed drukwerk te laten maken je nu in de schoenen gezakt? Nergens voor nodig. Natuurlijk is het allemaal niet hopeloos, er wordt genoeg drukwerk geproduceerd waar de klant heel tevreden mee is, ook als er geen dure kleurenproef in het spel is geweest. Maar als jouw drukker begint te piepen over kleuren en RGB, dan weet je nu een beetje wat er achter zit.