Schrijffoutjeuk
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 345

 

Taal is een passie van me. Ongeveer eens per maand krijg ik een paar Duitsers op bezoek, die hun Nederlands willen oefenen. We eten samen en spreken Nederlands. Reuze gezellig. Niet alleen de Duitsers hebben er iets aan, voor mij is het ook heerlijk. Tijdens zo’n avond kan ik namelijk mijn natuurlijke neiging om anderen te verbeteren, ten volle uitleven. In andere situaties wordt dat zelden gewaardeerd, in ieder geval als ik het ongevraagd doe. Dus houd ik me meestal in.

Lees ik het nieuwsoverzicht op facebook, dan krijg ik na een tijdje echt jeuk van alle schrijffouten. Ontbrekende of overbodige spaties, spel- en stijlfouten en dan natuurlijk de absolute topper in onze taal: werkwoordsvervoegingen die op een d of t eindigen.

‘Heb het gedeelt.’ ‘Dat veranderd de zaak.’ ‘Ik wordt er niet goed van.’ Aargh!

Ik leg het nog één keer uit.

Tegenwoordige tijd, dus in het nu, krijgt nooit een d, soms een t. Vervang het werkwoord door ‘horen’ en je bent al een stuk wijzer. Ik hoor geen t; jij hoort wel een t; hij hoort ook een t. Dus ‘ik word er niet goed van’ en ‘dat verandert de zaak’.

Voltooid deelwoord, dus als het geweest is, krijgt een d of t (en nooit allebei). Dat is de befaamde kofschip-regel, die veel mensen niet snappen. Het kan iets simpeler. Luister gewoon naar de verleden tijd. Dus: ik deel, ik deelde, ik heb gedeeld. ‘Gedeeld’ eindigt op een d, omdat in de verleden tijd 'deelde' ook een d staat. 

‘Verandert’ betekent dus iets anders dan ‘veranderd’.

Is dit nou zo belangrijk? Mensen weten toch wel wat je bedoeldt? Meestal wel, op sociale media. Maar spelfouten zijn storendt voor de lezer, die dan afhaakdt, vooral bij langere teksten. Dan leest hij of zij dus niet verder wat voor interessants jij te vertellen hebt. Jammer. Het is daarom de moeite waard om te zorgen dat je tekst in orde is. Laat die controleren door een expert (mij, bijvoorbeeld) of kijk eens op de website van Onze Taal of de Taalunie voor advies.

Digitale natuur
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 330


 We leven in een digitaal tijdperk, waarin we onze analoge kant nogal eens vergeten. We brengen zoveel tijd door in de virtuele wereld van social media, dat die echter lijkt dan de tastbare wereld waarin onze lichamen zich bevinden. Dat werd me laatst weer bijzonder duidelijk, toen ik een berichtje las over een app, die met mooie animaties en bijpassende geluiden een suggestie van natuur oproept. Met een landschap naar keuze op je scherm en kwinkelerende vogeltjes of andere natuurgeluiden in je oren, waan je je even op een rustgevende plek. De bewuste app verkocht als de spreekwoordelijke warme broodjes. 

Ik was geschokt. Denken al die gebruikers nou echt dat een digitale animatie een analoge boswandeling kan vervangen? Zittend op een stoel, kijkend naar een schermpje, bij kunstlicht en airco? Zonder frisse lucht, lichaamsbeweging en zonlicht? Een dergelijke natuurbelevingsapp zou eigenlijk gecombineerd moeten worden met een enquete, waarin gevraagd wordt naar behoeften en motivaties van gebruikers. De behoefte aan natuur is kennelijk groot. Dan is de vraag waarom mensen niet in het echt naar buiten gaan, naar een park, het bos, het strand of een natuurgebied. Is er geen natuur in de buurt? Hebben/maken ze geen tijd? Vinden ze het eng?

Het is misschien zo dat je hartslag en stressniveau dalen van die app, maar waarschijnlijk lang niet zo ver als bij een echt bezoek aan de natuur. Dus leg dat digitale ding even weg en maak een wandelingetje. Buiten. Analoog. Nee, dat is niet eng.

Vak-devaluatie
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 334

 

Het internet wemelt van de selfmade experts. Door de veelvoud aan programma’s, youtube-filmpjes en voorbeelden kan iedereen zich een vaardigheid eigen maken, of daar in ieder geval een poging toe doen. Vertaling nodig? Gooi de tekst in een vertaalprogramma, schaaf al te rare constructies een beetje bij en voila, je hebt een vertaling. Logo-ontwerp? Typ je wensen in een logo-generator, morrel wat aan de kleuren en hopla, kant en klaar logo. Productfoto? Maak je gewoon met je smartphone, filtertje eroverheen en klaar. Een kind kan de was doen.

Handig hoor, al die digitale toepassingen. Het kost je alleen een beetje tijd en je bespaart een dure vakpersoon. En als het je ontbreekt aan zin/tijd/handigheid, zijn er zat goedkope ‘experts’ die het voor je willen doen. Wat natuurlijk tot gevolg heeft, dat het vak als het ware devalueert. Waarom zou je tenslotte een logo voor honderden euro’s laten ontwerpen, als je dat met online programma’s gewoon zelf kunt maken? Vooral als je net met je onderneming gestart bent en al genoeg moet investeren.

Iedere vakpersoon kan je vertellen waarom je niet automatisch voor de goedkoopste optie moet kiezen. Het sleutelwoord is kwaliteit. Die opgeleide grafisch ontwerper doet marktonderzoek, de gecertificeerde vertaler zorgt voor een soepel te lezen tekst zonder spelfouten, de ervaren fotograaf weet alles over ideale belichting en fotobewerking.

Ben ik tegen selfmade experts? Nee hoor. Het is prachtig als je jezelf in een vakgebied kunt ontwikkelen en er ook nog andere mensen mee van dienst kunt zijn. Maar voor een professionele uitstraling loont het de moeite om kritisch te zijn. Want ook al is het voor de leek niet direct zichtbaar, potentiële klanten haken wel degelijk af als er in de uitstraling van een bedrijf ‘iets niet klopt’. Een evenwichtig logo dat bij jou past, foutloze teksten en aansprekende foto’s tellen allemaal mee.