Digitale natuur
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 258


 We leven in een digitaal tijdperk, waarin we onze analoge kant nogal eens vergeten. We brengen zoveel tijd door in de virtuele wereld van social media, dat die echter lijkt dan de tastbare wereld waarin onze lichamen zich bevinden. Dat werd me laatst weer bijzonder duidelijk, toen ik een berichtje las over een app, die met mooie animaties en bijpassende geluiden een suggestie van natuur oproept. Met een landschap naar keuze op je scherm en kwinkelerende vogeltjes of andere natuurgeluiden in je oren, waan je je even op een rustgevende plek. De bewuste app verkocht als de spreekwoordelijke warme broodjes. 

Ik was geschokt. Denken al die gebruikers nou echt dat een digitale animatie een analoge boswandeling kan vervangen? Zittend op een stoel, kijkend naar een schermpje, bij kunstlicht en airco? Zonder frisse lucht, lichaamsbeweging en zonlicht? Een dergelijke natuurbelevingsapp zou eigenlijk gecombineerd moeten worden met een enquete, waarin gevraagd wordt naar behoeften en motivaties van gebruikers. De behoefte aan natuur is kennelijk groot. Dan is de vraag waarom mensen niet in het echt naar buiten gaan, naar een park, het bos, het strand of een natuurgebied. Is er geen natuur in de buurt? Hebben/maken ze geen tijd? Vinden ze het eng?

Het is misschien zo dat je hartslag en stressniveau dalen van die app, maar waarschijnlijk lang niet zo ver als bij een echt bezoek aan de natuur. Dus leg dat digitale ding even weg en maak een wandelingetje. Buiten. Analoog. Nee, dat is niet eng.

Vak-devaluatie
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 260

 

Het internet wemelt van de selfmade experts. Door de veelvoud aan programma’s, youtube-filmpjes en voorbeelden kan iedereen zich een vaardigheid eigen maken, of daar in ieder geval een poging toe doen. Vertaling nodig? Gooi de tekst in een vertaalprogramma, schaaf al te rare constructies een beetje bij en voila, je hebt een vertaling. Logo-ontwerp? Typ je wensen in een logo-generator, morrel wat aan de kleuren en hopla, kant en klaar logo. Productfoto? Maak je gewoon met je smartphone, filtertje eroverheen en klaar. Een kind kan de was doen.

Handig hoor, al die digitale toepassingen. Het kost je alleen een beetje tijd en je bespaart een dure vakpersoon. En als het je ontbreekt aan zin/tijd/handigheid, zijn er zat goedkope ‘experts’ die het voor je willen doen. Wat natuurlijk tot gevolg heeft, dat het vak als het ware devalueert. Waarom zou je tenslotte een logo voor honderden euro’s laten ontwerpen, als je dat met online programma’s gewoon zelf kunt maken? Vooral als je net met je onderneming gestart bent en al genoeg moet investeren.

Iedere vakpersoon kan je vertellen waarom je niet automatisch voor de goedkoopste optie moet kiezen. Het sleutelwoord is kwaliteit. Die opgeleide grafisch ontwerper doet marktonderzoek, de gecertificeerde vertaler zorgt voor een soepel te lezen tekst zonder spelfouten, de ervaren fotograaf weet alles over ideale belichting en fotobewerking.

Ben ik tegen selfmade experts? Nee hoor. Het is prachtig als je jezelf in een vakgebied kunt ontwikkelen en er ook nog andere mensen mee van dienst kunt zijn. Maar voor een professionele uitstraling loont het de moeite om kritisch te zijn. Want ook al is het voor de leek niet direct zichtbaar, potentiële klanten haken wel degelijk af als er in de uitstraling van een bedrijf ‘iets niet klopt’. Een evenwichtig logo dat bij jou past, foutloze teksten en aansprekende foto’s tellen allemaal mee.

Breed
by Margot den Ouden
in Latest
Hits: 305

Een paar weken geleden las ik de term voor het eerst: multipotentialites. Het koste diverse pogingen om het woord zonder hakkelen uit te spreken. Het rolt niet echt van de tong, maar als je de slag eenmaal te pakken hebt, smaakt het best lekker.

Wat zijn multipotentialites? Mensen met een brede interesse, die zich niet willen of kunnen specialiseren. Mensen die niet alleen psycholoog willen zijn, maar ook boomchirurg en taalkundige. Of ziekenverzorger, paardentrainer en osteopaat. Of grafisch ontwerper, schrijver en tekenaar. Het zijn mensen die zich niet op een enkel talent richten, maar al hun talenten ontwikkelen. Dat is in deze tijd van specialisatie nogal ongebruikelijk. Er wordt immers vooral van je verwacht dat je een vak kiest en je daar dan aan houdt. Van richting veranderen kan wel, maar liefst niet te vaak, want dat schept verwarring.

Worden zulke multitalenten dan wel ooit echt goed in hun vak(ken)? Jazeker! Hun brede interesse heeft grote voordelen. Ze zijn leergierig, denken creatief en vernieuwend en hebben een groot probleemoplossend vermogen. Tijdens de Renaissance was het gebruikelijk om op veel verschillende gebieden actief te zijn. Leonardo da Vinci is daar een goed voorbeeld van. Hij was niet alleen uitvinder, kunstenaar en filosoof, maar ook beeldhouwer en scheikundige.

Er is dus nog hoop voor de multitalenten onder ons die niet voor een enkele richting kunnen kiezen. Profiteer van die brede interesse en maak er je kracht van!