Meditativiteit


 In deze hectische maatschappij kan mediteren rust geven. In geestelijk en lichamelijk evenwicht op een kussentje in de stilte zitten, kunnen we nu en dan allemaal wel gebruiken. Meestal komt het er echter niet van, want als je veel stress ervaart, vind je niet de rust of tijd om dat kussentje op te zoeken en even helemaal niets te doen. En als het wel lukt, dan is het onmogelijk om rust in je hoofd te krijgen. Je gedachten schieten heen en weer tussen de gebeurtenissen op het werk en de verwachtingen van je gezin. De boter is op, de gymkleren van je dochter moeten nog uitgewassen en de baas verwacht dat rapport op zijn bureau. Hoe drukker je bent, des te harder heb je meditatieve rust nodig en des te moeilijker is het om die te bereiken.

Zitten op een kussentje met je ogen dicht is een vrij moeilijke vorm van mediteren. Makkelijker is het om je aandacht op één punt te richten. Je zult dan met je gedachten nog telkens afdwalen, maar minder snel en minder ver. Er zijn verschillende manieren om je aandacht te richten. De simpelste is: jezelf iets te doen geven. Bijvoorbeeld een tekening maken.

Kinderen tekenen vol overgave en zonder aandacht voor de omgeving. Dat is te vergelijken met een meditatieve staat, waarbij hun aandacht volledig op het tekenen is gericht. Worden ze volwassen, dan vergeten ze hoe dat moet. Heel jammer.

Het is eigenlijk heel simpel. Neem een blad papier en een potlood en ga tekenen. Gewoon. Trek lijntjes, maak vormpjes, kleur in. Kijk wat er spontaan ontstaat, voel het potlood op het papier, neem de geur op. Het hoeft niets te worden. Maak je niet druk om het eindresultaat. Het gaat puur om de beleving, om het tekenen zelf, om de meditativiteit.

De bovenstaande tekening is gemaakt met fineliner en kleurpotlood. Gewoon lijnen trekken en vlakken inkleuren, zonder al te veel bezig te zijn met wat het ‘moet’ worden. Grappig genoeg is het eindresultaat dan vaak verrassend mooi!

Leave your comments

Comments

  • No comments found