Vak-devaluatie

 

Het internet wemelt van de selfmade experts. Door de veelvoud aan programma’s, youtube-filmpjes en voorbeelden kan iedereen zich een vaardigheid eigen maken, of daar in ieder geval een poging toe doen. Vertaling nodig? Gooi de tekst in een vertaalprogramma, schaaf al te rare constructies een beetje bij en voila, je hebt een vertaling. Logo-ontwerp? Typ je wensen in een logo-generator, morrel wat aan de kleuren en hopla, kant en klaar logo. Productfoto? Maak je gewoon met je smartphone, filtertje eroverheen en klaar. Een kind kan de was doen.

Handig hoor, al die digitale toepassingen. Het kost je alleen een beetje tijd en je bespaart een dure vakpersoon. En als het je ontbreekt aan zin/tijd/handigheid, zijn er zat goedkope ‘experts’ die het voor je willen doen. Wat natuurlijk tot gevolg heeft, dat het vak als het ware devalueert. Waarom zou je tenslotte een logo voor honderden euro’s laten ontwerpen, als je dat met online programma’s gewoon zelf kunt maken? Vooral als je net met je onderneming gestart bent en al genoeg moet investeren.

Iedere vakpersoon kan je vertellen waarom je niet automatisch voor de goedkoopste optie moet kiezen. Het sleutelwoord is kwaliteit. Die opgeleide grafisch ontwerper doet marktonderzoek, de gecertificeerde vertaler zorgt voor een soepel te lezen tekst zonder spelfouten, de ervaren fotograaf weet alles over ideale belichting en fotobewerking.

Ben ik tegen selfmade experts? Nee hoor. Het is prachtig als je jezelf in een vakgebied kunt ontwikkelen en er ook nog andere mensen mee van dienst kunt zijn. Maar voor een professionele uitstraling loont het de moeite om kritisch te zijn. Want ook al is het voor de leek niet direct zichtbaar, potentiële klanten haken wel degelijk af als er in de uitstraling van een bedrijf ‘iets niet klopt’. Een evenwichtig logo dat bij jou past, foutloze teksten en aansprekende foto’s tellen allemaal mee.

in Latest

Leave your comments

Comments

  • No comments found